22 april 2007

Søndag er den nye mandag

... og lørdag vet jeg ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til ennå.

Jeg forventet at det skulle ta lengre tid enn bare en helg å venne meg til den israelske helgerytmen, men det har gått overraskende bra. Fredagen var i grunn den snåleste dagen. Jeg droppet å spise frokost fordi det er en kaffe- og sandwichbar rett innenfor metalldetektorene i bygget der jeg låner kontor, men det første hintet om at dette ikke var en vanlig fredag var at det kun stod en vakt i porten, hvor det vanligvis er et massivt oppbud av sikkerhetsfolk, og kaffebaren var selvfølgelig stengt! Nå er det heldigvis sånn at man knapt kan løpe sekstimeteren mellom kaffebarene inne på universitetet (der har Århus Universitet virkelig noe å lære!!!), så jeg kunne konstatere at frokosten likevel var sikret da jeg rundet neste hjørne.


(En stille hovedinngang lørdags ettermiddag)

Videre måtte jeg ta meg tidlig fri, for butikkene stenger sånn i 14-15-tiden på fredagene, og helt stengt på lørdagene (i hvertfall i Jerusalem. Det er visstnok ett marked her som holder åpent, hvor 33% av de som går der er kunder, 33% er ultraortodokse jøder som bruker hviledagen til å protestere mot de handlende, og 33% er turister og politi som kommer for å holde øye med spetakkelet).

Før jeg gikk og handlet hadde jeg en prat med min tedrikkende venn nede på vaktrommet, og han anbefalte meg å ikke ta for langt av sted alene på fredagskvelden, siden man aldri vet hvilket budskap imamene finner på å bringe til sine lett antennelige menigheter, og så jeg ikke uforvarende rusler inn i menneskemengder på vei ut fra moskeene. Jeg tviler på at det er så ille som han får det til å høres ut, men jeg hadde ikke noe spesielt behov for en lengre rusletur på egenhånd uansett, så jeg gikk og gjorde unna helgehandelen og tok det rolig resten av dagen.

Lørdagen tok jeg med meg en bok og satt meg på en utkikksplass oppe ved universitetet, men en fremragende utsikt over Øst-Jerusalem og Gamlebyen. Etter å ha fått grillet min nyklipte skalle lenge nok fant jeg meg en kafe like utenfor hovedinngangen, og tilbragte resten av ettermiddagen der. Selv om byen var stille, og nesten ingen trafikk, gikk jeg rundt med lørdagsfølelse som naturlig er på en lørdag, og det var vel først da jeg gikk ut for en pils på kvelden at søndagsfølelsen begynte å komme krypende. Ikke særlig livlig i den lokale studentpuben, nei. Men, men, det var i det minste øl å få.


(Gamlebyen, sett fra Mt. Scopus i nord-øst)


I dag var det derimot helt vanlig mandag (problemene med å komme seg opp etter et par drinker kvelden før var også de samme :-). Det var overhodet ingen søndagsfølelse å spore i det hele tatt, og det var simpelthen utrolig snålt å se NRKs søndagsrevy nå i kveld!

Men i morgen er det ikke tirsdag, for nå kommer det to fridager på rad, med minnedag over de falne fra Israels kriger i morgen, og Israels nasjonaldag i overimorgen. Jeg er spent på hvilken dag det er på onsdag!?!

Ingen kommentarer: