23 april 2007

Kosher-likevekten

Og så har jeg lagt mitt første kosher-egg, og det kun en knapp time inn i den israelske nasjonaldagsfeiringen. De to jeg deler hus med, påstår at de ikke er religiøse, men de holder likevel separat oppvask for tallerker, bestikk, kokekar etc, alt ettersom om man har tilberedt og spist kjøtt- eller melkeprodukter fra dem.

Et sånt regime må selvsagt gå dukken når man introduserer en sånn som meg inn i husholdningen. Til vanlig har jeg plasttallerkener og -bestikk til mine skitne spisevaner, men i dag hadde jeg i utgangspunktet laget meg en varm kjøttmiddag, og tenkte da at jeg ikke hadde bruk for å spise av plast. Helt til jeg fikk den glupe idéen å helle litt cottage-cheese over pastaen.

Hadde jeg bodd sammen med ortodokse jøder nå, måtte jeg nok sporenstreks funnet meg et nytt sted å bo. Enda godt de ikke er 'religiøse' de jeg bor med!

Jeg får uansett forsøke å skjerpe meg. Det tar seg ikke godt ut om jeg fortsetter å legge sånne egg.

Jeg må bare innse at jeg har blitt fanget av kosher-likevekten!

Ingen kommentarer: