17 april 2007

Seierherren skriver historien

Det er en velkjent sak at det er seierherrene (og overmakten) som får hånd om historieskrivingen. På min første dag i Israel ble jeg vist rundt i Tel Aviv, og vi fulgte strandpromenaden ned i retning Jaffa. Ved stranden like før Jaffa ligger et museum til ære for den jødiske motstandsbevegelse Irgun Zvai Leumi (IZL), ledet av Menachem Begin. Museet kan sees som et symbol på overtakelsen av Jaffa, tendensene til borgerkrig mellom de jødiske fraksjoner (skipet Altalena som fraktet våpen til IZL ble skutt i senk ved Tel Avivs strand av styrkene til den provisoriske regjeringen ledet av Ben-Gurion), og som et symbol på gjenreisning og standhaftighet (en moderne glassfasade er bygget over ruiner etter kampene).

I det jeg kommer inn, sitter det en kar i vanlig tøy og ber om å få sjekke sekken min. Etter at han har sett alt som er oppi, ber han meg sette den fra meg. Greit nok. Den neste jeg møter er en ung billettør som er kledd i moderne militæruniform. ”Jammen jøss”, tenker jeg, er ikke dette museet etter en terrororganisasjon, da? Greit nok at sivile vil opprettholde et slikt museum, men er dette noe staten driver, og i tillegg setter vernepliktige til å drive?

Ganske riktig, etter å ha betalt får jeg en brosjyre hvor det øverst står: ”State of Iarael [sic.], Ministry of Defense / Museums Unit”

Så til mitt poeng om historieskrivning. For meg blir det nemlig ganske perverst at forsvarsministeriet til en moderne stat skal gi meg en museumsbrosjyre hvor det på forsiden står at ”The I.Z.L. was a Jewish underground organization active in Palestine from 1931-1948, which retaliated against the anti-Jewish terroristic Arab attacks and rebelled against the British regime’s ”White Paper” policy, …”. Merk dere ordlyden som beskriver jødiske versus arabiske operasjoner, og merk dere underdrivelsen av operasjonene mot britene. I brosjyren finnes det ikke ett eneste ord om operasjoner som bombingen av det britiske sivile hovedkvarter i King David Hotel, hvor 91 mennesker mistet livet. Jeg kunne heller ikke se noe om den bombingen inne i museet, men jeg tok meg heller ikke tid til å gå rundt og kikke på alt (med andre ord, det kan være at bombingen er med i utstillingen).

Men, men. Rett skal være rett. Menachem Begin er ikke den eneste terrorist som har blitt opphøyd til statsleder og fått muligheten til å definere sin egen historie og bygge sine egne museer!

Ingen kommentarer: