17 april 2007

I sandstorm som i snøstorm…

… tegner ungene på bilrutene. Det hebraiske universitetet ligger på en høyde øst for Øst-Jerusalem, altså et stykke inn på Vestbredden. Muren, gjerdet, sikkerhetsbarrieren eller apartheidmuren (velg navn etter eget forgodtbefinnende), snirkler seg tett inntil universitetet enkelte steder, andre steder ligger det palestinske hus bare et steinkast fra botanisk hage, og her hvor jeg bor, har universitetet bygget sine studenthjem rundt noen få boliger til flyktninger etter 1948. Disse flyktningene bruker de samme inngangsportene som studentene, og de samme parkeringsplassene, og noe annet skulle da bare mangle. Men som den Uzi-bærende sikkerhetssjefen med mastergrad i politisk islam sa til meg da han inviterte meg inn på te da jeg kom i går: de skaper en del trøbbel for ham. Jeg kommenterte ikke hvem som egentlig skaper mest trøbbel for hvem her, men at naboskapet ikke er helt enkelt kunne jeg med selvsyn konstatere på vei inn fra sandstormen som herjer utenfor: noen hadde tegnet et hakekors på bakruten til en av bilene som står parkert utenfor inngangspartiet mitt. Det er lenge siden jeg har sett den slags på parkerte biler i Bergen. I Jerusalem av alle steder får jeg det rett i trynet allerede andre dagen.

Ingen kommentarer: