11 mai 2007

Studentdemonstrasjoner

En av fordelene med å bo i en by midt i sentrum av en så langvarig konflikt, er at det ikke mangler politi her.  Torsdag kveld dro jeg ned til sentrum for en pils eller tre, vel uvitende om at det foregikk studentdemonstrasjoner i sentrum (studentene har streiket i en måned nå - men mental sultestreik er liksom ikke så truende på myndighetene).  

Jeg leste i avisene i dag at det hadde vært ca. 1000 demonstranter, og at de hadde blitt fjernet med makt da de gikk til ulovlig blokkering av en av Jerusalems hovedgater, Jaffa Street.  

Da jeg kom ned til Jaffa Street, var det ikke særlig mange studenter igjen, 30-50 stk, toppen.  Kun to røde flagg med hammer og sigd var å se, samt en teddybjørn eller noe liknende som var spikret fast til en stokk.  Hva den skulle symbolisere aner jeg ikke. 

Selvsagt hadde jeg ikke tatt med meg kamera for å ta bilde av øl, så jeg gikk glipp av noen vidunderlige kodakøyeblikk.  Det som sperret gaten var ikke studenter, men politibiler på rekke og rad.  Hvis det var rundt 40 av dem, overdriver jeg ikke.  Halvparten militærpoliti.  Rundt studentene stod en ring av tre rader med politifolk, og rundt der igjen stod nyskjerrige tilskuere.  Det må ha vært minst 4-5 ganger så mye purk som demonstranter.  Og oppe i gaten stod hesteekvipasjene til opprørspolitiet.

Som erstatning for kamera fant jeg dette bildet på nettet:

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3398396,00.html

Jeg ante på det tidspunktet selvsagt ikke at demonstrasjonen hadde vært langt større, men selv med 1000 demonstranter er et så massivt politioppbud latterlig med skandinaviske øyne (og de røde kommunistflaggene likeså latterlige med liberale øyne - så det går vel opp i opp :-)

Godt å vite at politiet har nok av ressurser her nede ;-)

Ingen kommentarer: